vineri, 26 noiembrie 2021

Trasee turistice in muntii Romaniei - Varful Grinties (Muntii Bistritei)

de Calin Nicolae Marginean
5. Virful Grinties : 1.754 m
(Muntii Bistritei din Carpatii Orientali)
Se ajunge cu masina in comuna Brosteni si mai exact, in localitatea Holdita. Aici cautati un pod de ciment (UNICUL !). Trecind podul acesta si privind fix inainte si in sus vedeti de la baza podului vf. Grinties pe care trebuie sa ajungeti !
Continuati sa mergeti tot inainte pe un drum forestier cam 75-80 min., drumul facind mici curbe, la dreapta / stinga, insa sa aveti permanent in stinga drumului pe care-l veti urma un piriu. Deci NU deviati nici la dreapta si nici la stinga de acest drum forestier, caci din el, din cind in cind se mai desprind anumite drumuri.
Dupa 75-80 min. lateste brusc pentru circa 50 m, iar dvs. continuati tot inainte si putin dreapta firul drumului, acesta fiind strabatut de mici piriiase. Dupa cca. 300 m de
mers intrati chiar in albia unui piriu si va trebui cale de vreo 200 m sa cam sariti niste pietre (dar nu e greu deloc !) si va continuati drumul pina iesiti din aceste mici „chei” ale piriului care v-a insotit pe partea stinga in primele 75 min. de traseu.
La finele „cheilor” piriul o ia spre dreapta dvs. si va ramine asa, dvs. mergind prin stinga piriului si incepe o urcare medie. Drumul forestier continua cu niste mici serpentine, iar dvs. il urmati fara a o lua la stinga sau la dreapta, avind piriul in dreapta dvs. permanent.
La un moment dat, cam dupa 45 min. de urcare continua, se face o curba in unghi drept spre stinga (piriul de pe dreapta este parasit definitiv !) si apoi, dupa 30 m o alta, tot in unghi drept spre dreapta (adica un soi de „S”), iar drumul forestier continua in urcare pina ajungeti la o pasune alpina unde dati de o... stina ! E bine sa aveti la dvs. bete de minim 1 m lungime anti-ciini.
Inainte de a o coti a II-a oara, spre dreapta, ca sa formati acel „S” despre care v-am scris mai sus, exista si o bifurcare a drumului spre inainte, dar dvs. NU o luati inainte, ci in unghi drept, spre dreapta !!!
Ajunsi in pasunea alpina, o luati dvs. la stinga, pe la marginea padurii, urcind de data usor. In partea stinga aveti un pisc de pietre, pe care-l lasati in pace, in fata dvs. aparind un lac glaciar mic si dragut. In stinga si in dreapta se deschide cite-un peisaj de poveste !
Va continuati drumul INAINTE, treceti intr-o urcare usoara pe linga o mica padurice de pe partea dreapta si va asteapta un versant / coama de urcat de nivel mediu, plina de arbusti de afine. Dupa ce ati urcat-o si pe aceasta ajungeti intr-o carare ingusta pe care o tineti tot inainte cam 150 m si ajungeti la o cruce de lemn de vreo 2,5 m de inalta si infipta intr-o movila din pietre = sinteti deja pe virful Grinties.
Cel mai bun timp „scos” de mine a fost de 2h 52m, de la baza podului de ciment din Hodita, la urcare, iar cel mai prost timp a fost de 3h 45m.

Intoarcerea in ritm rapid si fara pauza pina pe podul de ciment din Holdita va ia 2h +/- 15 min. E un peisaj de vis pe vf. Grinties, insa traseul spre acesta este nemarcat !