miercuri, 8 martie 2023

Trasee turistice in muntii Romaniei - Varful Pietrosul Rodnei (Muntii Rodnei)

de Calin Nicolae Marginean
6. Virful Pietrosul Rodnei : 2.303 m,
7. Virful Buhaescu Mare : 2.257 m si
8. Virful Buhaescu Mic : 2.225 m
(din Muntii Rodnei)
Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 74,5 km pina ati ajuns in localitatea Borsa, INAINTE DE a ajunge la Spitalul din Borsa.
Va recomand sa NU mergeti cu o viteza medie de > 45 km/h, caci datorita / multumita / gratie CNADNR drumul e dezastruos (ca spre mai toate obiectivele MINUNATE din Romania, cu citeva exceptii !) si riscati astfel sa va faceti PRAF planetarele si pivotii de la masina !!! Multumim CNADNR pentru astfel de drumuri si Dumnezeu sa le ajute in viata exact asa CUM e calitatea drumurilor din Romania si MAI ALES cel spre Borsa ! Amin !
Va apare pe partea stinga un indicator care sa va conduca spre Manastirea / Schitul Pietroasa si virful Pietrosul Rodnei. O luati la stinga in unghi drept si mergeti dvs. inca 2,9 km pe un drum asfaltat de 1 banda, IN SUS urmarind directia de mers spre
schitul Pietroasa. La scurt timp o sa va apara si marcajul banda albastra care o sa va conduca pina pe virful Pietrosul.
Dupa cei 2,9 km, drumul asfaltat se termina, exista o largire a drumului, iar pe partea stinga va recomand sa lasati masina, chiar cind incepe drumul pietruit. Aici sinteti la altitudinea de 837 m si aveti de urcat pina la... 2.303 m, adica o diferenta de nivel de... 1.471 m ! Uau. NU e greu (pentru mine si sotia mea), dar e frumos tare dupa ce ati ajuns la destinatie! (Altii mai urca cu masina inca 1,5 km pina in fata schitului, insa va (cam) rupeti suspensiile pe acest drum pietruit. DACA alegeti sa urcati totusi cu masina, la bifurcatia drumului care merge spre Pietrosul, cu drumul care o ia la dreapta spre schit, pe partea stinga sunt cateva locuri de parcare FARA plata, unde puteti lasa masina !)
Ati lasat masina exact unde se termina drumul asfaltat si urmati urcarea pe un drum forestier pietruit. Dupa circa 15 de minute de mers, noi (eu si sotia mea) am ajuns la bifurcatia care se desprinde din drumul spre vf. Pietrosul si care duce spre schit, iar dvs. veti continua drumul IN SUS si INAINTE (spre schit e la dreapta !). Dupa alt sfert de ora drumul spre virf o ia la dreapta si aveti niste sageti albe indicatoare (una pe o piatra si una pe un pom) ca sa nu gresiti. INAINTE ar fi un drum gresit ! Asadar o luati LA DREAPTA si va continuati drumul, avind pe partea stinga o ultima casa cu un gard de imprejmuire. Pe drepata aveti o piatra MARE de tot pe care e marcajul banda albastra si va continuati apoi drumul IN SUS si in serpentina de continua urcare. Tineti DOAR de banda albastra, drumul fiind bine marcat.
Noi am ajuns (cel mai bun timp : 2h 7m ; cel mai prost timp : 2h 20m) la Cabana Meteo.
INAINTE DE a ajunge la Cabana Meteo e bine sa aveti in dotare niste bâte, care se procura tot de pe drum +/- pietre ca munitie, caci la Cabana exista niste ciini, nu prea prietenosi si care la noi la Romani(c)a-manelica pot sa fie PUTIN cam agresivi + sint lasati liberi !?! ...ca doar in Romania traim !
Cind ati ajuns la Cabana Meteo (pe stinga) va continuati drumul pe linga gardul acesteia (Cabana Meteo fiind in stinga drumului dvs. !) si ati intrat intr-o MARE caldare glaciara. In fata dvs. (dar inca nu-l vedeti ACUM de linga Cabana Meteo) este Lacul Iezer si-n unghi de 45 de grade, dar sus de tot (daca nu stiti unde sa va uitati, nu-l vedeti !) este chiar virful Pietrosul.
(de sus de pe vf. Pietrosul se vede Cabana Meteo !)
Continuati-va drumul asa cum v-am spus pe linga gardul Cabanei meteo, intrati pentru 100 m intr-un jnepenis si veti merge pe niste pietre destul de “denivelate” (MARE GRIJA sa nu va suciti vreun picior + uitati-va cu MARE bagare de seama PE UNDE calcati !!!), iar apoi iesiti din jnepenis, aveti o carare de pamint pe care ajungeti cam in 13-15 minute la Lacul Iezer. Noi am facut 2h 20m de la masina pina la Lacul Iezer. Acest lac glaciar este la inaltimea de... 1.840 m si mai aveti de urcat pina pe virful Pietrosul Rodnei inca... pina la 2.303 m. DACA sinteti prea obositi dupa ce ati ajuns la Lacul Iezer luati o pauza de 15-20 de minute, altfel puteti continua traseul fara probleme si-n acelasi ritm tare, adica exact asa cum am facut noi, ajungind dupa alte 57 minute chiar pe Pietrosul.
Ocoliti Lacul Iezer prin stinga, urmeaza o urcare usoara, in arc de cerc spre dreapta cam de 1200, iar apoi urmeaza o carare serpuita / serpentiniforma, care va urca lent, nu prea dificil, dar constant un versant serios de munte. Sint multe “scurtaturi” intre “serpentine”, facute de numerosi turisti, insa urcarea pe acestea este semnificativ mai grea, comparativ cu situatia ca ati urca chiar pe traseu si va pot seca acum la final de puteri, deci eu va recomand respectarea traseului bine facut si marcat de Salvamont, ca sa va crutati puterile si ca sa nu va suciti vreun picior sau... poate chiar mai rau !
Cind ati ajuns chiar sus, in virful acestui versant muntos, in spate si jos de tot avind Lacul Iezer, DACA o luati :
- la dreapta, mai aveti cam 350 m si vedeti refugiul de pe vf. Pietrosul Rodnei pe care ajungeti intr-o urcare de data asta lejera, cam de inca 5-7 minute. La final exista si niste scari si ati ajuns de data asta sus pe virf. Noi am facut cel mai bun timp pe 18.09.2016 de 3h 17m, de la masina si cel mai prost timp de 3h 40m, in ambele situatii mergind tare ! DACA NU aveti antrenament, calculati cam 4,5-5 ore de la lasarea masinii, unde v-am recomandat eu !
- la stinga si putin in jos initial, dati de o sea montana, care va conduce pe o carare spre vf. Buhaescu Mare (2.257 m) pe care ajungeti cam in 30-35 de minute. Initial se coboara putin in sea, pentru ca apoi sa mai urmeze un urcus usor pina pe acest virf.
- DUPA CE ati ajuns pe Buhaescu Mare (al III-ea virf ca inaltime din Carpatii Orientali, dupa vf. Pietrosul Rodnei si vf. Ineu), urmeaza o mica coborire si inca o mica si usoara urcare ca sa ajungeti pe vf. Buhaescu Mic (2.225 m), pe care ajungeti in cel mult 5-10 min. de pe vf. Buhaescu Mare !