sâmbătă, 6 iunie 2020

Jurnal de Calatorie - Egipt(6)

de Ciprian Napradean

Astăzi am început ziua în forță, făcând o plimbare cu vaporașul pe Nil. Am vizitat Insula Elefantină, Insula Kitchenar și un sat tradițional nubian. In drum spre acest sat am găsit o parcare de cămile, astfel ne-am continuat călătoria călare. Am încercat de nenumarate ori să pun cămila la pământ...dar nu am reușit. A încercat și ea să mă răstoarne, dar m-am tinut scai!!!!După acest moment am vizitat cariera de andezit din Assuan, unde se află obeliscul neterminat a lui Hashepsut. Dacă ar fi fost finalizat era cel mai mare din lume(42 m). Am vizitat de asemenea și Barajul de la Assuan, în spatele căruia se află lacul Nasser, numele fiindu-i dat de președintele Gamal Nasser, în timpul căruia a fost construit.

În încheierea zilei am vizitat un atelier de producere a papirusului, care este monopol de stat. Acesta se produce doar în: Assuan, Luxor, Cairo și Alexandria. În final ne îndreptăm spre gară, pentru a
lua trenul spre Cairo.

Dupa un drum de 15 ore, ce parea interminabil, de la Assuan la Cairo, iata-ne in capitala! Calatoria in sine a fost o mare experienta. Din criza de timp nu voi detalia mizeria si saracia prin care goneste trenul cu peste 100 de km la ora. Ai impresia ca sare de pe sine in fiecare clipa. Aspectul deplorabil al caselor te însoțește si din gara din Giza pana la piramide.
Cum ajungi la acestea te intampina negustorii de chilipiruri. Sunt mai enervanti si agresivi decat in alte parti. Tu vrei sa privesti piramidale, sa te joci cu imaginatia, sa faci o poza, dar poti? Vrei sa zbori cu gandul în urmă cu 4500 de ani, cand se muncea de zor la ridicarea Marii Piramide a lui Kheops, sau la cea a fiului său Kefren. In timp ce imaginatia ta e departe, auzi din dreapta "5 dolari" , din stang " Sir! Good price!", dreapta: "1 dolars for you", apare altul din fata: "one picture with camel!". Eu de regulă imi ies repede din haina subtire a educației/ civilizației si încep să marai, apoi sa latru. Nu ma plimb cu samburele in mana, jumate de ora, pe o strada cu jegul până- n genunchi (vezi o postare mai veche!) ))
Cei 3 s-au depărtat, dar in 30 de secunde au apărut alți 2. Ghinion! Vorba unui clasic in viata! Fac stanga si ma urc pe Marea piramidă a lui Keops. Nu va speriati! E voie! De fapt, e voie cam 20 de metri, cat e amenajat. Eu si Alex am mai urcat vreo 25, pentru a vedea intrarea veche, adică cea originală. Am reusit sa fac 2 -3 poze, după care ii auzim pe cei de la poliția turistică urlând ca din gura de sarpe. Ne-am întors si am facut pe prostii. Ne-a ieșit! De fapt ne-a ieșit atât de bine, încât pentru o vorba buna si 30 de dolari, ne-au dus pe toti 4 pentru a ne arata o intrare secundară in piramida. Cică fusese săpată de un pașa, în timpul stăpânirii otomane a Egiptului. Voia să descopere aur si comori. Evindent ca s-a ales cu visul, iar noi cu niste poze.
Am vizitat piramidele faraonilor Keops, Kefren și Mikerinos, faraoni care se aflau în relație de tată și fiu. Piramida cea mare a lui Keops este cea din partea stângă și are 139 de metri, iar Piramida lui Kefren, are 136 de m. Paradoxal aceasta pare a avea cea mai mare înălțime. Pe același platou calcaros din Gizeh se află și Sfinxul, construit de faraonul Kefren. După ce am bătut platoul în lung și-n lat și am ridicat câteva octave față de vânzătorii ambulanți, care se țineau scai după noi, am continuat cu vizitarea Muzeului Egiptean de Istorie din Cairo. Aici te întâmpină o întreaga istorie a Egiptului antic, în special a perioadei faraonice. Statuile variază de la câțiva centimetri (paradoxal statuia lui Keops-7 cm), la câțiva metri (statuia lui Kefren -aprox. 4 m).
Azi am vizitat câteva lăcașuri de cult, care demonstrează deschiderea egiptenilor. Aceștia sunt aproximativ 90 % musulmani, iar restul sunt creștini. Am vizitat Moscheia lui Amr (prima din Egipt, construită în sec. VII d. Hr.), Biserica coptică suspendată și Biserica peșterii (prima biserică înființată de Isus Hristos în perioada refugiului egiptean). Pe lângă acestea am vizitat și Sinagoga Ben Ezra (care funcționeaza ca muzeu și este inclusă în circuitul turistic).







Un comentariu: