duminică, 29 ianuarie 2023

Turnul Sapphire sau Istanbulul panoramic

de Livia Manzatu

Motto:

„Călătoriile – te lasă fără cuvinte, apoi te transformă în povestitor”(Ibn Battuta)

Vizitand in toamna trecuta Parisul cu al sau cartier La Defense, ale carui cladiri spectaculoase de birouri atingeau parca cerul, atentia mi-a fost indreptata acum spre cartierul de afaceri Levent din Istanbul, cu al sau celebru Turn Sapphire.

Dupa o calatorie de aproape o ora in care am utilizat trei mijloace de transport (tramvaiul T1 pana la capatul de linie Cabatas, apoi funicularul pana in Piata Taksim, iar de acolo metroul M2 pana la statia 4.Levent), am ajuns. Cladirea se desfasura impresionanta in fata ochilor. Am intrat repede si, avand biletele cumparate online, am strabatut rapid zona de magazine in cautarea ascensorului. Liftul, modern si incapator, a tasnit spre ultimul etaj; in mai putin de

un minut si jumatate am ajuns pe terasa de la etajul 54.  Imaginea Istanbulului era impresionanta, terasa oferind o priveliste la 360⁰. 

 

Proiectata de echipa de arhitecti turci Tabanlıoğlu, constructia Turnului Sapphire a inceput in anul 2006, fiind finalizata 4 ani mai tarziu. Pana in 2016 a fost considerata cea mai inalta cladire din Istanbul (64 etaje, din care 54 supraterane si 261 metri), fiind „detronata” ulterior de Metropol Istanbul Tower (70 etaje si 301 metri) situat pe partea asiatica a orasului si de Skyland Istanbul Towers 1 si 2 (cate 65 de etaje fiecare si  284 metri) aflat in apropiere de Turk Telekom Stadium de pe partea europeana.  Suprafata construita este impresionanta: 157.800 metri patrati, din care zona de magazine acopera 35.000 metri patrati. Adancimea este de 42,5 metri, situand-o pe locul I in Turcia la acest capitol.   


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu