joi, 21 octombrie 2021

Cea mai ciudata pasare din lume…


 de Paul Drosu

AMAZONIA - Posibil cea mai ciudata pasare din lume… Pasarea "Hoatzin" – adanc in imensa selva (jungla) amazoniana, in cea mai mare "Reserva Nacional" din Peru (peste 2 milioane de hectare!), intre RIO UCAYALI si RIO MARANON, prin a caror confluenta se formeaza cel mai mare fluviu al planetei, AMAZONUL! 

O pasare endemica bazinelor fluviilor Amazon si Orinoco, o pasare care se mai numeste "pasarea-reptila" sau "pasarea-sconcs"… Ultimul nume, evident, din cauza mirosului nu prea agreabil pe care il emana, urmare a fermentarii in stomac si in gusa a hranei "ierbivore" pe care o consuma. Pentru ca aceasta pasare are un sistem digestiv unic intre pasarile lumii, similar ca mod de functionare cu acela al…vitelor…sau girafelor…sau caprioarelor, adica fermentand microbian vegetalele ingurgitate!!! Ceea ce le permite sa se hraneasca exclusiv cu frunze (peste 80% din dieta), flori, muguri si fructe.

Puii au pe fiecare aripa cate 2 gheare mari, ceea ce ii face pe multi sa considere aceasta pasare urmasa directa a "Archaeopteryx", prima "pasare" fosila care a facut legatura dintre dinozauri si pasari, cu caracteristici atat reptiliene cat si aviare... 

O pasare atat de ciudata, incat in cei 250 de ani de cand a fost descoperita, au existat dezbateri aprinse cu privire la clasificarea stiintifica a ei, fiind deosebit de dificil in a se compara/asocia cu alte specii de pasari. Finalmente, in 2015 (!!!) , cercetari genetice au aratat ca este unicul supravietuitor al unei ramuri de evolutie pasareasca, aparuta acum 64 de milioane de ani, imediat dupa catastrofalul eveniment cosmic care a provocat extinctia dinozaurilor. Iata de ce se numeste si pasarea-dinozaur… 
Si nu in ultimul rand, HOATZIN-ul este pasarea nationala a Guyanei.

miercuri, 20 octombrie 2021

O plimbare pe Corso Umberto, in Taormina

      O plimbare virtuala pe Corso Umberto din Taormina este potrivita. Filmarea facuta (cat se poate de "amatoriceasca", dupa cum spune un amic bun de al meu :) ) este menita sa va introduca in atmosfera de pe inegalabila strada din aceasta statiune de lux a Siciliei. Desigur, am pastrat fondul sonor original, pentru autenticitate. Daca o sa doriti sa vedeti cum sta treaba la fata locului, nimic mai simplu: intrati pe internet si sa faceti un prim pas, facand o rezervare pentru mai tarziu. Va doresc o zi  frumoasa, in care sa mai realizati cateva dintre lucrurile importante pentru sufletul vostru. Iar acum, sa pornim:

marți, 19 octombrie 2021

Croatia - Tara Parcurilor Nationale

    
de Ioana Gabriela Gavrila

V-am vorbit, in materialele trecute, despre Croatia continentala si despre cea insulara. Azi doresc sa va ofer inca un motiv intemeiat pentru a vizita aceasta tara minunata. Croatia are opt parcuri naționale, fiind de aceea denumită si Țara Parcurilor Naționale. Cele mai importante sunt : 

1.Parcul National Plitvice, înfiintat in anul 1949, situat în zona muntoasă carstica din Croația Centrală, aproape de granița cu Bosnia& Herțegovina. Numele provine de la raul Plitvice. Se întinde pe aproximativ 300 kmp, iar in 1979, a fost adaugat in lista Patrimoniului Mondial Unesco. In anii 90, pe locul unde se afla parcul Plitvice, se desfășura ,,Războiul Croat pentru Independența,, Parcul are lacurile superioare si leacurile inferioare (in jur de 16 lacuri) si 86 cascade. Cel mai spectaculos este Lacul Koziak cu o suprafață de 80 hectare. Acesta este navigabil.
2.Parcul National Kornati, cel mai mare Arhipeleag din Adriatica, format din 89 de insule, insulite si recifuri. Se gaseste intre localitățile Zadar si Sibenik  si face de asemenea parte din Patrimoniul Natural Unesco.
3.Parcul National Krka se afla pe raul cu acelasi nume. Krka izvorăște din Munții Dinari, iar in apropierea orașului Sibenik ajunge in mare. Parcul se intinde pe o suprafață de 109 km pătrați. Cascada Skradinski si Cascada Roski sunt aici extrem de spectaculoase. Este locul in care

luni, 18 octombrie 2021

Dusseldorf si fascinatia povestilor la o bere ( germana, desigur! )

de Ioan Laslo
       La prima vedere, Dusseldorf nu pare o destinatie pentru turisti, neavand parca nimic special. Poate fi eventual un punct de plecare spre Amsterdam si Bruxelles, datorita excelentelor legaturi cu trenul, dar si a faptului ca aeroportul sau este al doilea , dupa Frankfurt-pe-Main, in ceea ce priveste zborurile speciale. Si totusi, o plimbare prin al sau Alstadt(orasul vechi) iti schimba total aceasta impresie.
     Interesant este si numele orasului, Dorf insemnand "sat", iar Dussel fiind un afluent al Rinului pe care odinioara fusese asezata vatra acestuia. Azi orasul este insa foarte departe de imaginea rurala, sediile diverselor companii si blocurile-turn din sticla si fier beton dandu-i o imagine foarte moderna. De altfel, zona noua a orasului este strabatuta de bulevarde largi, extrem de aerisite, cu multa verdeata si traversate de modernele tranvaie germane.
       Oamenii de pe strada emana extrem de multa eleganta, nu intamplator orasul fiind unul dintre centrele cele mai cunoscute ale modei europene. Rafinamentul este la

duminică, 17 octombrie 2021

Muzeul Aviatic ”Dumitru Prunariu” Pucioasa


 de Elena Trifan

Un sejur în stațiunea Pucioasa îți oferă posibilitatea vizionării unui oraș mic, dar cu o cultură bogată, plină de realizări originale. Una dintre acestea este și Muzeul Aviatic ”Cosmonaut Dumitru Prunariu” care funcționează în cadrul Clubului Copiilor ”Nicolae Mateescu” de pe strada ”Constantin Olănescu”, nr. 19. Da, nu o să vă vină să credeți, orașul Pucioasa are un muzeu de aviație. Acesta este, de fapt, o continuare a Palatului Copiilor care a funcționat aici în comunism și în cadrul căruia în anul 1953, profesorul Dumitru Diaconescu, specialist în aeromodelism, maestru al sportului, a înființat Cercul de Aeromodelism. Aici copiii au învățat să construiască machete de avioane, majoritatea sub licență românească, care pot fi vizionate în Muzeul Aviatic ce funcționează în incinta clubului. Dascăl devotat profesiei sale, Dumitru Diaconescu a transmis propria pasiune și pricepere atât fiilor satului, cât și propriei familii. Ștafeta a fost preluată de fiul acestuia, Sandu Diaconescu, care a îmbrățișat cariera aviatică. A urmat Liceul de Aviație de la București – Băneasa și Școala Militară de Ofițeri de Aviație – Secția Civilă. A fost repartizat la Aeroclubul ”Gheorghe Bănciulescu” din Ploiești. Timp de 10 ani a lucrat ca pilot, a zburat pe 6 tipuri de aeronave, efectuând aproximativ 1000 de ore de zbor. A fost inclusiv pilot comandant. În 1995 s-a retras la Pucioasa unde a devenit profesor, specialitatea Inginerie Aerospațială Construcții de Nave la ”Clubul Copiilor”. Aici se lucrează cu 8 grupe de maximum 10 copii, băieți și fete. Modelele realizate sunt atât românești, cât și străine.


În anul 1977, cu machetele realizate a fost înființat Muzeul Aviatic, după ce în 1970 Henri Coandă a venit în România și a efectuat vizite la case/palate ale copiilor și în 1971 a apărut cartea ”Construcții aeronautice românești” la Editura Militară, care a constituit modelul pentru crearea acestuia.
 Printre cei invitați de profesorul Dumitru Diaconescu aici s-a aflat și Traian Vuia. În anul 1972, a murit Henri Coandă, în țară s-au organizat concursuri în memoria pionierilor aviației românești. Dumitru Diaconescu s-a gândit să facă un concurs cu machete de aeronave captive. În 1976, a luat naștere concursul, devenit cel mai longeviv din țară, ajuns la cea de-a 45-a ediție consecutivă. Concursul are 2 probe: una de stand în care avionul este evaluat după planuri reale, formă, mărime, culoare și una de zbor în care aeromodelul trebuie să evolueze în maniera avionului real. Participă persoane de vârste diferite: copii, juniori, seniori din peste 30 de județe din țară, însumând aproximativ 150-200 de participanți. Avioanele create aici participă la foarte multe concursuri, printre care se află și ”Ex-Terra”, cu profil tehnic, organizat de TVR. Mulți dintre elevi au ajuns ingineri, piloți, maeștri ai sportului în aviație. Unii adolescenți chiar au făcut armata la parașutism. Au lucrat la IAR Brașov, la Eurocopter Brașov, unul dintre ei este inginer la Fabrica Airbus Touluse.Trei dintre foștii elevi: Nicolae Diaconescu, Cristian Necula, Radu Foamete, sunt profesori la Cercul de Aermodelism Pucioasa. mÎn 1996 când s-au împlinit 100 de ani de la zborul lui Taian Vuia, primarul de la Montesson a primit cadou o machetă a aeroplanului lui Traian Viua realizată aici. De curând, piața mare din fața Primăriei de la Montesson se numește ”Traian Vuia”. Membri ai clubului participă la simpozioane, mitinguri aviatice cu demonstrații, aeromodele și expoziții. În 1981, după primul zbor în cosmos, Dumitru Prunariu a fost invitat la Concursul ”Henri Coandă”. Acesta a acceptat invitația și a rămas prieten cu elevii de la Cercul de Aeromodelism Pucioasa. Prunariu însuși și-a început cariera de aviator/cosmonaut, fiind elev la Cercul de Aeromodele de la Brașov. În filmul de prezentare a lui Prunariu există rachetomodele de la Pucioasa, pentru că atunci Catedra Tehnică era de modelism. La Pucioasa și-a lansat două cărți. Pucioasa a fost primul oraș din România care i-a acordat titlul de”Cetățean de Onoare”.


În muzeu sunt expuse aproximativ 300 de piese, constând din machete de avioane construite aici, printre care se află și cele ale avioanelor lui Traian Viua, Aurel Vlaicu, Henri Coandă, rachetei Soiuz cu care Prunariu a zburat în cosmos, costume de aviator, inclusiv cea a generalului de aviație Aurel Recan si foarte multe diplome, medalii.
Muzeul Aviatic ”Dumitru Prunariu” din Pucioasa a știut să își aleagă bine locul de desfășurare, și-a selectat bine profesorii, elevii și colaboratorii, le-a transmis pasiunea pentru aeromodelism, a devenit unic în țară prin faptul că este realizat în totalitate numai cu avioane create de copii.