marți, 27 martie 2018

Montecatini Terme - o statiune a placerilor perene


de Nuti Iancu

Desi a trecut ceva vreme de cand m-am inapoiat din Toscana ,inca nu-mi pot reveni ;in capul meu este un amestec de elemente disparate …incerc sa ma adun,fac sacrificii enorme…incerc precum “impresionistii “, sa renunt la contururile precise,la detalii , prin tendinta de a reda impresii fugitive, sa-mi exprim nemijlocit senzatiile personale si impresiile de moment.

Sa incepem…cu inceputul…Montecatini Terme…este denumirea statiunii balneoclimaterice in care ne-am cazat in excursia din Toscana.Hotelul a fost chiar in centru,in Piazza del Popolo , aici se afla si Biserica Santa Maria Assunta,si tot de aici porneste strada Viale Verdi spre centrele de tratament spa.Orasul are o asezare prielnica pentru a ataca zonele vizate spre a fi explorate .Statiunea este cea mai mare si cea mai cunoscuta din Toscana .Apele ei curative au
adus-o in atentia nobilimii inca din sec al XVI-lea . Mi-a placut mult ,orasul este curat,elegant,ingrijit si emana o atmosfera linistita la orice pas. Zic …pentru mine pare un paradox acest lucru ..de ce il caracterizeaza aceasta pace permanenta , cand aici se stie ca a fost locul in care sute de ani au fost lupte de gherila intre

marți, 20 martie 2018

Opera - o pasiune (si) a italienilor din Bergamo

de Ioan Laslo
    Se stie ca opera si fotbalul sunt cele doua pasiuni ale oricarui italian veritabil. Am avut placerea de a le vizita stadioanele si de a le vedea marile teatre precum Scala din Milano sau Teatro di San Carlo din Napoli. Despre ele insa intr-un material urmator. Acum vreau sa va redau insa emotia prilejuita de... o repetitie. O repetitie pentru spectacolul din aer liber din  Bergamo Citta Alta. Am avut atunci revelatia de a intelege de ce este atat de iubita opera de catre italieni: pur si simplu pentru ca muzica este mereu in mijlocul maselor! Orice italian iti va canta cu placere arii celebre si va rezona la tot ce imbie urechea. Locuitorii din Bergamo, sau turistii care treceau prin zona, au facut acelasi lucru si cu ocazia acestei repetitii putin obisnuite. A fost suficient sa sune ceva care gadila placut urechea si... atentia a devenit marita! Mi-am permis sa iau cateva imagini si vi le prezint mai jos pentru a va dovedi acest lucru (insistand si asupra locatiei care mi s-a parut superba):

duminică, 18 martie 2018

Misterul Galbenului de Pătrăuți

de Claudiu Padurean
Biserica din Pătrăuți, ridicată în anul 1487 de către voievodul Moldovei Ștefan cel Mare, păstrează secretul unei culori unice în lume. Este vorba de Galbenul de Pătrăuți, un soi de ocru auriu, creat de unul dintre artiștii bizantini refugiați după cucerirea Constantinopolelui de către otomani, în 1453. Potrivit bizantinologului francez Andre Grabar, este vorba de artistul Gheorghe din Tricala. Acesta s-a stabilit în Moldova, unde a influențat decisiv școala de pictură moldovenească. El a murit în anul 1530 în Moldova și este înmormântat în biserica Sfântul Gheorghe din Hârlău. Cel mai strălucit elev al său a fost Toma din Suceava.
Biserica din Pătrăuți este cea mai veche biserică ctitorită de Ștefan cel Mare care și-a păstrat forma originală. Inscripția în limba slavonă de deasupra ușii spune că acest lăcaș de cult a fost ctitorit în 12 iunie 1487, în prezența domnitorului. Ștefan cel Mare a creat la Pătrăuți singura mănăstire de maici înființată la inițiativa sa. Această mănăstire avea și un spital, în care erau îngrijiți răniții din bătăliile purtate la Cetatea Suceava, reședința voievodală, situată la aproximativ 10 kilometri depărtare. Ștefan cel Mare a dăruit mănăstirii moșiile Pătrăuți și Mihoveni, precum și o serie de vase de cult și de cărți de mare valoare. Însă acestea au fost jefuite de către cazaci și de către polonezi, iar după ultimul jaf, din 1684, mănăstirea a fost 
Mai multe gasesti aici!

sâmbătă, 17 martie 2018

Minunile goticului moldovenesc

de Claudiu Padurean
Bisericile pictate din Moldova reprezintă o sinteză unică între arhitectura bizantină, cea gotică și elementele arhitecturii tradiționale moldovenești. Sinteza culturală este rezultatul statutului de frontieră a Moldovei în timpul domnitorilor Ștefan cel Mare și Petru Rareș. Acest stat românesc era locul unde civilizația bizantină, născută sub soarele cald care mângâie apele Mării de Marmara își întinde ultimele sale prelungiri nordice. Și, totodată, Moldova era frontiera de est a influențelor catolice originare din Roma, filtrate de civilizația regatelor polonez și maghiar.
Aceste influențe au fost suprapuse unui fond autohton plin de vigoare. Stilul moldovenesc și-a cristalizat expresia sa arhitecturală în timpul voievodului Ștefan cel Mare, iar în timpul voievodului Petru Rareș, fiul lui Ștefan cel Mare, a fost definitivată expresia picturală a acestui stil unic. Petru Rareș a cheltuit o adevărată avere pentru a picta în interior și în exterior bisericile. În total, în Moldova, există 17 biserici pictate și în exterior, iar opt dintre acestea au fost incluse în patrimoniul UNESCO. Din punct de vedere al 
Citeste mai multe aici!

vineri, 16 martie 2018

CIVITA DI BAGNOREGIO – Orasul care moare

de Butterfly
       Civita este o parte a comunei Bagnoregio din zona Viterbo si a fost declarat unul dintre cele mai frumoase “borgo” din Italia. Este situat pe un con din tuf vulcanic, la o inaltime de 443 metri deasupra vaii. Numele de Bagnoregio vine de la Balneum Regis, baile regelui si i-a fost atribuit de regele Desiderio al Longobarzilor care s-a vindecat de o boala grava folosind baile termale din aceasta zona. Civita a fost fondat acum 2500 de ani de catre etrusci si se poate ajunge la el traversand un pod enorm peste o vale adanca sau trecand printr-un tunel din partea opusa. Tunelul este inchis iar podul ramane singura cale de acces, cea mai spectaculoasa cale de acces intr-o cetate antica, dupa parerea mea. 

Civita a fost numit si orasul care moare datorita numeroaselor alunecari de teren din zona. In ultimii 500 de ani cetatea a pierdut intre 20-25% din teritoriu datorita alunecarilor de teren care au luat casele cu ele in vale. Pe vremea etruscilor si pe vremea romanilor aici au avut loc uriase lucrari de consolidare care au salvat cetatea pana in zilele noastre. Iata ca italienii de azi au pierdut 25 % din ce au lasat etruscii si romanii, datorita
Citeste mai multe aici !