marți, 6 aprilie 2021

Jurnal de calatorie - Egipt (1)

de Ciprian Napradean

Iata-ne in Egipt! (Eu, fratele meu, Alex si Cosmin). Am zburat 2500 de km până la Hurgada si am batut peste 200 de km de drum, pentru a vizita un cimitir. Mda, fara gluma! E un cimitir, dar nu oricare! Suntem în Valea Regilor, El Dorado Egiptului. Locul acesta a aprins imaginația hoților, impostorilor, dar și al egiptologilor de buna credinta. Putoarea aurului și a relicvelor, a atras ca un magnet 300 de ani. Cea mai faimoasă descoperire a fost cea de acum 100 de ani, a mormantului faraonului Tutankhamon. Pentru cei care nu stiti cine a fost acest faraon, nu ați pierdut mare lucru. Un faraon ce a murit de tanar (la 18 ani), devenit celebru dupa descoperirea mormantului său si pentru așa-numitul ”blestem al faraonului”, ce atrage inca mintile inguste. In viata sa de faraon a restaurat credința in zei și a distrus templele ridicate de bunicul său, Amenhotep al IV-lea. Dacă ajungeți în Valea Regilor nu va recomand mormântul lui Tutankhamon. E mic, contine doar un sarcofag gol si o mumie de plastic (cea originală fiind la Cairo). Doar vizitarea acestui mormânt costa mai mult decât a tuturor celorlalte la un loc. Sa fiu sincer eu am vrut să văd mormântul faraonului Ramses al II-lea (numit si cel mare). E situat lângă cel al micutului Tutankhamon si e inchis. Eu i-am făcut totuși o poza prin gard ). La fel am procedat si cu mormântul unuia dintre copiii lui Ramses II. Apropo! Știați că acest faraon a avut peste 200 de copii? Nici eu nu am stiut, dar
am aflat de curand.

Gata cu istoria din Valea Regilor! Majoritatea drumului pana aici e prin desert. Cand te apropii de Nil, locul nisipului e luat de vegetație. Brusc iti aduci aminte de cuvintele istoricului antic grec Herodot: "Egiptul este un dar al Nilului". Fără acest fluviu totul e nisip si piatra. El înseamnă viata, iar in gospodăriile insalubre ale egiptenilor animalele si oamenii conviețuiesc in armonie. Chiar nu spun asta la mișto! Modelul acesta de viata este mult mai prietenos cu mediul. Gata! Am ajuns la Monumentul lui Hatsepsut!
Aventura egipteană a început astăzi, cu un drum interminabil de la Hurghada la Luxor, unde am vizitat mormintele faraonilor de tip hipogeu, din Valea Regilor și a Reginelor. Impresionant a fost mormântul lui Tutankhamon, unde te întâmpină o mumie ,,fake" , bine realizată, care o imită fidel pe cea reală de la Cairo!!! Mormântul lui Ramses II este deteriorat și nu poate fi vizitat. Cele ale lui Ramses III, VI și IX sunt asemănătoare intre ele, cu aceleași hieroglife și picturi murale! Templul din Luxor ridicat de regina faraon Hatshepsut a fost parțial distrus de fiul acesteia, iar ulterior a fost refăcut în perioada interbelică de specialiști polonezi.
Tot azi am vizitat templul din Karnak, cel mai mare templu din lume, cu obeliscuri și coloane care zgârie cerul. În încheierea zilei părăsim Luxor-ul și ne îndreptăm spre Assuan, pe cursul fluviului Nil!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu