de Ioana Gabriela Gavrila
Cantonul Dubrovnik-Neretza cuprinde 5 orase si 17 comune, avand 123.000 locuitori. Resedinta sa este orasul Dubrovnik. Ne aflăm în Dalmatia Centrală. Dalmatia Centrală este separată de Dalmatia de Sud printr-un coridor de 20 km care apartine de Bosnia& Hertegovina.
Dubrovnik are o istorie cu secole de glorie pentru mareata Ragusa. De ce un oraș cu doar 45.000 de locuitori este atât de cunoscut si de vizitat? Pentru ca are o istorie cu totul deosebită. Primii locuitori au venit în această zonă stancoasa acum 15 secole, cand orășelul aflat în apropiere a fost distrus de navalitorii slavi, iar locuitorii dalmati au fugit căutând un refugiu. Încă din secolul al IX-lea, orasul era bine fortificat făcând față unui asediu de 15 luni din partea sarazinilor. În secolul al XII-lea era deja un port important iar din secolul al XIV- lea pana la început de secol XIX Dubrovnik a avut un mare grad de independență si a purtat numele de ,,Republica Ragusa. Republica Ragusa a fost o Republica Maritima care a
existat intre 1358- 1808. A avut propria flota de comert, care si-a trimis navele pana in Siria, Franța și Egipt. Printr-o diplomație iscusită a reușit să se pună bine cu mai toată lumea chiar si prin plata unui tribut către otomani. era unul dintre cei mai puternici concurenți ai Venetiei, alături de Anglia, Spania si Genova. Ragusa era singura care avea voie să navigheze in Marea Neagra, dand tribut otomanilor. În Evul Mediu, Republica Ragusa era punctul de constituire si plecare in cruciade. Fiind bine apărată de ziduri, a rămas mult timp o Republică liberă, axată pe comerțul maritim si condusă de patricieni. Cu aproape un secol înaintea descoperirii Americii, în Dubrovnik(Ragusa) erau abolite sclavia si comertul cu sclavi. Pe steagul orașului era inscris cuvântul, ,LIBERTAS, iar la intrarea în fortareata ,,Lovrijenac,, din afara zidurilor orașului se inscriptiona ,,NU ESTE BINE SA FIE VÂNDUTĂ LIBERTATEA PENTRU TOT AURUL. Marele cutremur din 1667 a distrus aproape toate bisericile si palatele orașului, dar Ragusa a renăscut. S-au refăcut toate edificiile si flota, iar, pe la 1800, Republica avea aproape 700 de corăbii și 80 de consulate in diverse orase. A fost cucerită de Imperiul francez al lui Napoleon si anexată oficial Regatului Napoleonian al Italiei in 1808(avea atunci o populație de circa 30.000 de locuitori). Ulterior, orasul a devenit parte a Regatului Dalmatiei, condus de monarhia austro-ungară, iar in 1918 , Ragusa si-a schimbat numele în Dubrovnik. In 1929 a intrat in componenta Regatului Sârbilor, Croatilor si Slovenilor, devenit apoi Iugoslavia.
Aspectul actual al zidurilor din Dubrovnik datează din secolul al XIV- lea si, pe alocuri, acestea ating 25 de metri. Cele mai bine bastoane păstrate sunt: fortareata Minceta, fortareata Bokar si fortareata Sf.Ioan (care găzduiește Muzeul Maritim). Zidurile orașului au 1940 m lungime si 25 m înălțime, 18 bastioane, metereze de 2 km lungime. Orașul vechi are 3 intrari: Poarta Vămii, Poarta Ploce si Poarta Pile. În orașul vechi vom intra pe poarta Pile(1537). Chiar deasupra ei se gaseste statuia Sf.Vlaho, protectorul orașului Dubrovnik. Coboram câteva trepte si vom intra efectiv în splendoarea fostului oraș Ragusa, actualmente Dubrovnik. Primul obiectiv este Marea Fântâna, construită de arhitectul italian Onofrio di Cave. Aici este principalul punct de aprovizionare a orașului cu apă încă din anul 1444. Pe partea stângă este intrarea la meterese(contra cost). Tot pe partea stângă gasim Biserica Franciscana. In interiorul acestei biserici functioneaza cea mai veche farmacie,construită în 1391. Mergând pe Stradum-Placa (un bulevard de marmura cu magazine si restaurante) ajungem in Piata Luza(zona de cafenele). Apoi ne intampina Catedrala din Dubrovnik (sec.XVIII), Biserica Sf.Vlase(Brase) in stil baroc(construită 1705- 1717).În interiorul acestei biserici, chiar in altar, se gaseste o lucrare a lui Gropeli: ,,statuia de aur a Sf.Vlaho, tinand in mana un model al orașului din sec. al XVI-lea.
Tot in zona gasim Palatul Sponza (1516- 1522). Este unul dintre cele mai frumoase palate care si-a păstrat structura originală, rezistînd la cutremurul din 1667. Palatul Sponsa a fost banca, vama si trezorerie. Este o combinatie intre stilul gotic si cel renascentist. Turnul cu ceas, datează din secolul al XV-lea(reconstruit in 1928) si are 35 metri. Ceasul indică fazele si lunile. Orele exacte sunt bătute de clopotul din turn.Două statui de fierari ies in evidenta. Nu trebuie ratata nici Columna lui Orlando, simbol al libertății, sculptata in anul 1418. Este o coloană de piatră care are figura unui războinic medieval. În interiorul palatului este o colecție remarcabila de documente istorice si administrative ale Republicii Ragusa din secolul al XIII-lea până la căderea sa. Chiar deasupra porții de intrare în palat este scris ,,NU AM VOIE SA INSEL SAU SA FOLOSESC GREUTATI FALSE ATUNCI CAND CANTARESC MARFA DUMNEZEU MA VEDE,,.
Palatul Salvador adăpostește o galerie de arta. Palatul rectorului dateaza din secolul al XIII-lea si a fost reconstruit de mai multe ori. Era resedinta conducătorului orașului. Rectorul era ales dintre cetățeni și timp de o lună de zile era obligat să locuiască fără familie...exista o inscripție: ,,UITA PROBLEMELE PERSONALE, CONCENTREAZATE PE CELE PUBLICE ,,!
Mânăstirea Dominicana a carei construire a durat mai mult de 100 de ani este un edificiu gotic. Are un crucifix înalt de 5 m situat deasupra altarului principal.
Insula Lokrum face parte din istoria locului, fiind in zona Cetatii. Insula Lokrum (fruct acru) supranumita si Insula regilor este una dintre insulele cele mai mari de lângă orasul vechi Dubrovnik (fost Ragusa). Istoria ei începe în secolul al XI-lea, cand a fost fondată o Mănăstire Benedictina. În 1192, spune legenda, regele englez Richard Inimă de Leu se întorcea din cruciadă, iar nava in care se afla a naufragiat în zona. Drept mulțumire pentru ca a scăpat cu viață , regele a donat bani pentru a se ridica o biserică. Pana in 1798, insula a rămas sub conducerea călugărilor benedictini, dar, la scurt timp, aceștia au fost obligați să o părăsească la presiunea conducerii ordinului. Astfel, a ramas abandonată pana in anul 1806, când a fost ocupată de armata napoleoniana, cu ajutorul a 3 aristocrați din Dubrovnik. Pe locul cel mai inalt s-a construit un fort regal. Generalul trupelor franceze a fost cel care a ordonat închiderea mănăstirii, iar calugarii au lăsat un blestem pentru cei care vor rămâne pe insula. După căderea Republicii Franceze, locatia intra in posesia căpitanului Tomalesiv, un personaj extrem de bogat, iar in 1859 este vândută Arhiducelui Maximilian, fratele cel mai tânăr al împăratului austriac Franz Josef si vice regele Venetiei si Lombardiei. Cuplul Maximilian - Clotild a transformat vechea mănăstire in resedinta de vară. Se cunoaște sfârșitul tragic pe care l-a avut Maximilian, asasinat de revolutionarii din Mexic.
Insulele Elafiti (Cerbului) se afla la vest de Dubrovnik. Istoria lor începe cu ilirii, al caror zid de apărare a fost găsit pe Insula Sipan. Cele mai mari insule din Arhipelagul Elafiti sunt: Sipan, Lopud si Kolasep (de altfel singurele populate) Ele dispun de plaje lungi cu nisip si corali rosii.Insula Sipan este cea mai mare insula care face parte din Arhipeleagul Elafite(elpahos- caprioara). Insula Lopud are 220 locuitori si se intinde pe o suprafata de 5 kilometri patrati. În secolul al XV-lea lea avea propria flota. Pe această insula se ajunge doar cu barca, dar merita, deoarece are cea mai bună plaja cu nisip alb: Plaja Sunj. Insula Kolasep este împînzită cu ruine antice si vechi biserici in stil romanic. In apropierea insulei, bancurile de stridii sunt la ele acasa, iar capturile de homar sunt si ele ceva comun. Arhipeleagul Elafiti are 4 golfuri.
Cavtat este primul oras cum intri dinspre Muntenegru in Croatia. El face parte din Riviera Dubrovnik. În zona s-a descoperit o închisoare din perioada venețiană si o cramă.
Principalul port din Dubrovnik este Portul Gruz. El este asezat intr-un golf peste a carui intrare se afla Podul Franjo Tusman (poarta numele fostului presedinte). Acesta are o lungime de 518 m. Are 38 de cabluri care cuprind 27,până la 61 cabluri de sârma de oțel, plasate în țevi de protecție din polietilina. Pilonul are o înălțime de 1415 metri, măsurat de la suprafata superioară a fundatiei. Construcția podului a inceput in anul 1998. Croatia va construi un pod de 420 milioane de euro care să unească sudul țării si orasul Dubrovnik de partea continentală, pentru a face legătura cu Peninsula Peljesac. Finanțarea vine din partea Uniunii Europene. Scopul acestui acest nou pod de fapt este sa nu se mai treaca prin Bosnia& Herțegovina pe porțiunea de 20 km.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu