luni, 8 noiembrie 2021

La Carrara, pe urmele lui David si Pieta...

 

de Marian Lisu

Până să accedem zona dintre Lucca și Carrara nu știm noțiunea de Parc Natural Mineralier. E o minune a naturii, mama tururor lucrurilor însuflețite sau vii, care lasă cel mai elegant material, necesar meșterilor cioplitori.
Fără de materialul de aici, Michelangelo „Il Divino” Buonarroti nu ar fi putut vreodată să exclame lumi-ntregi: „Fiecare bolovan are în interior o statuie și este sarcina sculptorului să o descopere. Am văzut îngerul (creație divină) în marmură şi am sculptat până l-am eliberat”. Și nouă ni-l lăsă pe David. Și Pieta. Și câte multe alte opere atinse de divinitate, căci geniul creator a

duminică, 7 noiembrie 2021

Trepte de lumină în Banat - Complexul Mulinologic de la Rudăria

 


de Elena Trifan

A trebuit însă să ne luăm rămas-bun de la renumita cascadă, deoarece un alt obiectiv turistic cărăşean era dornic să îşi arate unicitatea şi anume Complexul Mulinologic de la Rudăria, cel mai mare parc mulinologic din România şi din Europa de Sud-Est. Acesta este situat în comuna Eftimie Murgu, fostă Rudăria, pe o suprafaţă de 3 km. Iniţial a totalizat un număr de 51 de mori de apă presărate pe valea râului Rudăria, din care, din nefericire, au rămas numai 22, celelalte fiind distruse de inundaţii. Cele existente în prezent sunt proprietatea a 30 de familii.

Morile poartă numele proprietarilor sau pe ale locului unde se află. Moara este numai pentru uzul proprietarilor, iar dacă vecinii sau alte persoane vin să macine la moara lor, nu li se percepe uium. Cu o naturaleţe ieşită din comun unul dintre proprietari cu multă amabilitate ne-a explicat modul de funcţionare al unei mori, care pentru el părea a reprezenta încă una din marile invenţii ale lumii. Astfel, am aflat că apa vine printr-un jgheab în faţa căruia se află o stavilă din lemn care poate fi lăsată sau ridicată, că viteza de învârtire a paletelor este dată de viteza apei şi că de distanţa dintre cele două pietre depinde mărimea făinei. Când pietrele sunt mai apropiate făina este mai fină şi când sunt mai îndepărtate făina este mai mare.

Continuându-ne drumul am fost surprinşi de imaginile lor care răsăreau din loc în loc, asemenea unor căsuţe din lemn, dovezi ale unui trecut care aici refuză să apună, ci se înalţă mândru în împărăţia muntelui şi a apei. Aventurându-ne un pic prin Cheile Rudăriei ne-am putut bucura de măreţia peisajului alcătuit din stânci prăpăstioase, lipsite de vegetaţie sau înviorate de culorile roşcat şi galben- portocaliu ale puţinilor copaci şi arbuşti care s-au înverşunat să crească pe versanţii lor arizi. Deşi ne aflam la jumătatea anotimpului autumnal, atmosfera era caldă, blândă şi îmbietoare. Întorcându-ne spre autocar, am putut admira aspectul îngrijit al localităţii, iar în centrul acesteia statuia lui Eftimie Murgu, profesor, jurist, om politic, revoluţionar de la 1848, care s-a născut la data de 28 decembrie 1805 în Rudăria.

Părăsim zona luându-ne rămas bun de la Dunărea care îşi răsfăţa chipul de un albastru mângâietor în razele aurii ale răsăritului de soare, sub albastrul la fel de dulce şi senin al cerului. Timp de 5 zile am avut ocazia de a vizita un univers rotund în care senzaţionalul peisagistic se îmbină armonios cu diversitatea şi originalitatea creaţiilor umane, încât la sfârşitul excursiei noastre am putut afirma cu mândrie: „Câtă stâncă, atâta tărie, câtă apă, atâta viaţă, câtă pădure, atâta aer curat şi atâta materie primă, câtă istorie, atâtea civilizaţii, câte populaţii, atâtea influenţe!”

Toamnă la Mânăstirea Crasna


 de Elena Trifan

De Ziua Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavril plecăm într-o călătorie înspre Mânăstirea Crasna, situată la aproximativ 50 de kilometri de Ploieşti, judeţul Prahova. După ce cotim spre drumul de Schiuleşti, la ieşirea din sat poate fi admirat un parc frumos amenajat cu fonduri europene şi bine întreţinut. Valea pârâului Crasna şi munţii care o înconjoară ne oferă un fascinant spectacol coloristic. Roşu de sânge şi foc, cenuşiu, verde pal, maroniu roşcat, totul iluminat din loc în loc de un auriu strălucitor te fac să te minunezi de marea taină a devenirii universale, să te întrebi cărui pictor nevăzut îi datorăm atâta măiestrie artistică, atâta amestec de viaţă şi de moarte, ce se luptă într-un joc al culorilor, al sevelor, al speciilor şi al vârstelor. Cum o astfel de taină este greu de dezlegat şi nu ai timp de meditaţii, nu îţi rămâne decât să te bucuri, să îţi fixezi cât mai bine imaginile pe retină şi pe aparatul de fotografiat şi să pleci mai departe. Pe un tăpşan copaci pitici, cu trunchiul alb, coroana cenuşie, puternic ramificaţi par desprinşi dintr-o poveste.

Tot de aici se zăresc acoperişul şi turlele Mânăstirii Crasna. Pe măsură ce înaintezi frunzele copacilor sunt tot mai roşcate, când te apropii de mânăstire, muntele este acoperit în întregime de un covor arămiu. La un moment dat în aer frunzele se antrenează într-un joc asemenea unor fluturi de culoare roşiatică. Să fie jocul ultimelor zvâcniri de energie, al bucuriei de a mai exista încă sau al împotrivirii de a cădea pe pământul ce le va acoperi în curând sub pojghiţa lui de gheaţă, conducându-le inevitabil spre moarte? Ajungem pe drumul din spatele mânăstirii, coloritul merilor din livada acesteia este în mare suferinţă, nu are nici vigoarea verii, nici auriul sau roşcatul pur al toamnei, ci pare mai degrabă un amestec bolnăvicios de culori ce trec una într-alta palide, pe care o fiinţă rea şi potrivnică le-a stors de vlagă şi strălucire. O impresie de forţă, siguranţă şi protecţie ne-o oferă gardul mânăstirii alcătuit din piatră solidă, cu acoperiş de culoare roşie şi cu chipuri de sfinţi pictate pe zid.

Porţile sunt larg deschise, pătrundem într-un spaţiu mic, plăcut şi primitor, situat la o înălţime de 720 de metri, pe partea stângă a râului Crasna, protejat de muntele Ursoaia, un loc ales de Dumnezeu ca aici să fie ridicat lăcaş de închinăciune pentru cei dornici de mângâierea divină, de clipe de reculegere şi de înălţare spirituală prin rugăciune. Binecuvântarea divină împletită cu priceperea, dăruirea şi creativitatea umană au făcut ca într-un spaţiu foarte mic să fie concentrate forme diferite de existenţă: lăcaşuri de cult, arbori şi arbuşti, pomi fructiferi, flori, stupi, straturi de legume, creându-se o impresie puternică de viaţă. Aici, în secolul al XIX-lea oameni cu credinţă în Dumnezeu, monahul Chesarie şi fiul său Nicolae, au pus bazele unui schit. Biserica „în formă de treflă, cu o singură turlă pe naos, cu ziduri groase de peste 1 metru, din cărămidă şi piatră, întărită cu traverse de stejar” a fost sfinţită la 6 decembrie 1829, având hramul „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena.” (Nicodim Dimulescu/Florin N. Şinca – Mânăstirea Crasna, judeţul Prahova, scurt istoric, p. 6) A fost pictată în 1834 de către Costache Eladie din Ploieşti şi de fiul acestuia Toma şi repictată în 1992. Biserica impresionează în ansamblul ei şi, în mod deosebit, prin iconostasul cu foiţă de aur, realizat la Viena, în 1853 şi pictat de Anghel Tănase din Ploieşti în 1858.

Aşezarea monahală a avut un rol important în viaţa comunităţii. Aici au învăţat carte copiii din cătunul Băjenari şi şi-au îngrijit sănătatea mulţi oameni nevoiaşi. În 1960 schitul a fost desfiinţat, în 1967 a trecut în subordinea Mânăstirii Sinaia, iar în 2001 şi-a dobândit statutul de mânăstire. După 1990 în curtea mânăstirii au apărut şi alte lăcaşuri de cult,făcând din Mânăstirea Crasna un centru monahal foarte puternic, care atrage un număr mare de credincioşi şi pelerini. Astfel, între anii 1992 – 1998 a fost construită Biserica „Acoperământul Maicii Domnului”, care a fost târnosită la 18 octombrie 1998. La 17 iulie 2005 a fost sfinţit Altarul de Vară şi la 22 iulie 2007 a fost târnosit Paraclisul „Duminica Sfinţilor Români” în care pe fondul unei foiţe de aur sunt pictaţi numai sfinţi români. În incinta mânăstirii se mai află o cruce de piatră pictată, din 1973 şi o Troiţă a eroilor. Toate acestea sunt plasate cu grijă, după o geometrie a echilibrului şi armoniei într-un paradis vegetal care te încântă în orice anotimp.


Biserica impresionează atât din punct de vedere al arhitecturii şi picturii, al calităţii slujbelor religioase, cât şi al omeniei cu care îşi primeşte credincioşii, pe care îi cazează şi îi ospătează gratis. Deşi ne aflăm în ultima lună de toamnă, curtea bisericii captivează printr-o cromatică diversă, prin lupta care se dă între viaţă şi moarte, prin persistenţa vieţii în natură într-o toamnă târzie. În toată curtea iarba este de culoare verde, neatinsă de suflul aspru al toamnei. De-a lungul aleilor sunt straturi de flori, mai ales tufănele şi crizanteme, unele uscate, altele cu flori încă vii, în nuanţe de alb, galben, roşcat, mov, tufe de mâna-Maicii-Domnului sunt încă verzi şi au flori, în partea stângă a aleii principale, arbori de tuia înviorează cu verdele lor, pomi fructiferi cu coroana cenuşie şi frunze uscate, alături de arbuşti de culoare galbenă sau roşiatică. Stupi de albine sunt expuşi pe iarba verde, gata pregătiţi pentru iernat. În partea dreaptă arbori de tuia şi straturi de flori împrej-muiesc o mică grădină de zarzavat în care ceapa a înverzit deja pe straturile bine îngrijite. Paralel cu ele, se înalţă un colţ luminos, tei bătrâni străjuiesc aleea, au coroane bogate cu frunze galbene. Pe iarba verde de sub ele şi în continuarea lor pământul este acoperit de un covor de iarbă verde pigmentată de galbenul şi galbenul albicios al frunzelor de tei. O altă alee este străjuită de flori de crizanteme şi câţiva trandafiri. Ne reţine atenţia, în mod deosebit, un fir de trandafir care se înalţă din covorul de frunze aurii şi îşi poartă mândru în vârf, o floare roşie, pură şi proaspătă, insensibilă la schimbările toamnei. În mod cu totul neaşteptat aici, în această zonă muntoasă, din grădina alăturată se înalţă un mănunchi de tulpini de trestie care iluminează peisajul cu bogăţia spicelor lor bogate. La capătul aleii un adevărat apogeu al vieţii îţi aprinde privirea, un arbust cu frunze verzi şi buchete de fructe roşii despre care aflăm că este o specie de cătină adusă din Grecia. Roşul fructelor completat cu cel al acoperişurilor gardurilor de piatră înfrumuseţează şi revigorează, accentuând impresia de permanenţă a vieţii, în ciuda trecerii timpului. Energii creative simţi că izvorăsc din pământ, o mângâiere pluteşte în aer, un duh blând îţi stă în preajmă. Tot în curtea mânăstirii se află şi un cimitir bine îngrijit în care în mod simbolic a fost plantat un măr, pomul biblic al cunoştinţei binelui şi răului. În jurul orei 17, ridicând privirea spre cer ni se dezvăluie un adevărat miracol cromatic. La asfinţit cerul încărcat de nori se colorează în galben strălucitor, în galben cu nuanţe de mov sau într-o combinaţie de plumburiu, galben, roşu, mov. Treptat culoarea galbenă se estompează şi cerul devine roşu cu nuanţe de mov. În spatele muntelui pare a izbucni un vulcan care aruncă pe cer rotocoale de lavă incandescentă, care se stinge treptat, locul roşului de foc fiind luat de plumburiul norilor. Într-o altă parte a cerului, deasupra muntelui se profilează o dungă de culoare crem-banan deasupra căreia domneşte nestingherit cenuşiul norilor. 

După ce spectacolul de lumini se stinge, mai aruncăm o ultimă privire asupra curţii Mânăstirii Crasna şi munţilor dimprejur şi plecăm spre casă purtând cu noi mult timp întipărită pe retină diversitatea cromatică a acestei după-amiezi de toamnă. Când am văzut ultima dată Mânăstirea Crasna mi-a trecut prin minte că mi-ar plăcea să îmi dorm somnul de veci în acest loc retras, ocrotit de munţii înconjurători, purificat de ozonul pădurilor, alintat de glasul clopotelor, înfrumuseţat de coloritul şi parfumul discret al florilor, mângâiat de aerul blând, de puterea rugăciunilor, de binecuvântarea sfinţilor.


Hohensalzburg - castelul care vegheaza asupra lui Mozart

de Ioan Laslo
         Lumea germana este plina de castele, fiecare dintre ele avand povestea lui. Hohensalzburg (Castelul din Salzburgul de Sus), asezat pe muntele Festunsberg, nu face nici el exceptie.
           Episcopii de Salzburg, cei care au dat forma actuala a orasului vechi, au construit si reconstruit edificiul, adaptandu-l fiecare dupa nevoi, inca din 1077, pe locul unui vechi castru roman. Pozitia sa strategica spune multe despre rolul pe care l-a avut. Demn de remarcat este ca el a fost asediat o singura data, cu ocazia Razboiului Taranesc German din 1525, cand inalta fata bisericeasca Matthäus Lang a trecut prin momente de spaima cumplita. Dar castelul a rezistat. În 1612 arhiepiscopul detronat Wolf Dietrich von Raitenau a murit în închisoarea de aici. Ne putem imagina prin ce a trecut vizitand "camera de tortura", nefolosita in realitate, dar care cuprinde toate "instrumentele" prin care se afla "adevarul" la vremea respectiva. În secolul al XIX-lea, el a fost folosit drept cazarmă, depozit și temniță înainte de a fi abandonat ca avanpost militar în 1861.
     Nu puteam ilustra castelul din orasul lui Mozart decat cu muzica micului geniu: menuetul din Simfonia Nr.41 in C Major. Sper sa va faca sa priviti pozele cu mai multa placere!
      Astazi, Hohensalzburg este unul dintre cele mai

sâmbătă, 6 noiembrie 2021

Trepte de lumină în Banat - Legenda Cascadei Bigăr


de Elena Trifan

De la Anina ne-am îndreptat spre o adevărată minune a naturii, cascada Bigăr, situată între localităţile Anina şi Bozovici, pe Cheile Minişului, în Parcul Naţional Cheile Nerei-Beuşniţa, chiar în locul pe unde trece Paralela 45, într-un spaţiu unde realitatea se împleteşte cu legenda. De-a lungul drumului, am fost încântaţi de măreţia peisajului alcătuit din stânci golaşe sau acoperite cu arbori ruginiu-roşcaţi, la poalele cărora curge limpede şi susurând râul Miniş.

Cascada nu impresionează prin înălţime, ci prin forma ei inedită, de ciupercă, formată pe un con de tuf calcaros, acoperit cu muşchi, ce pare suspendat deasupra râului. Apa îşi are izvorul la aproximativ 200 de metri mai sus, în Munţii Aninei, se revarsă peste conul de tuf asemenea voalului unei mirese şi se desface în fire argintii care se preling cu foşnet cadenţat în apa râului, creând un spectacol acvatic impresionant prin coloristica unică şi aproape ireală. Ceea ce la exterior pare a fi o fecioară despletită, fiind privită mai profund pare a fi o fiinţă miraculoasă, ce şi-a trimis la suprafaţă doar partea fluidă, ascunzându-şi esenţa în hrubele pământului unde îi cheamă parcă pe cei dornici să o cunoască.

Deşi a fost relativ târziu introdusă în circuitul turistic, şi-a dobândit repede notorietatea atât la nivel naţional, cât şi internaţional, fiind plasată de publicaţia „The World Geography” pe locul 1 în topul celor 8 cascade unice în lume.

În concepţia localnicilor ineditul ei nu poate fi explicat decât pe cale legendară, astfel toţi cei interesaţi pot citi pe un panou publicitar povestea naşterii cascadei din iubire, interdicţie şi suferinţă: „Demult, trăia pe meleagurile mirifice ale Văii Almăjului o familie de ţărani gospodari a căror singură amărăciune era lipsa unui urmaş, care să le ducă numele mai departe. Într-o noapte, femeii i se arătă în vis o vrăjitoare care îi spuse că doar dacă va bea apă de la izvorul de sub stâncă, va naşte o fată căreia nu îi va fi îngăduit niciodată să se îndrăgostească, dacă va dori să trăiască. Femeia merse la izvor şi bău apă, iar nu după multă vreme, născu o fetiţă. Copila fermeca cu privirile orice fiinţă omenească ce stătea în preajma-i, iar mai târziu deveni o fecioară râvnită de toţi flăcăii ţinutului, însă inima îi tânjea după un singur flăcău, după Bigăr. Simţind primejdia morţii, tatăl fetei o închise în grota de deasupra izvorului dintre lumi. Strigătele de disperare ale fecioarei fură auzite de vrăjitoarea care îi şopti: «Singurul lucru pe care pot să îl fac pentru tine este să îţi transform părul într-o cascadă pe care vor aluneca lacrimile tale. Vuietul cascadei îl va aduce pe cel pe care îl iubeşti aproape de tine, dar nu veţi putea niciodată trăi în această lume. El va trebui să moară încet în lacrimile tale şi tu vei muri odată cu el.» Toate se petrecură întocmai cum sortise vrăjitoarea, iar cascada rămase mărturie iubirii care-a învins limitele fiinţei umane, dar şi a faptului că dragostea înseamnă fericire şi sacrificiu deopotrivă.”

Am urcat pe o potecă acoperită de pietre colţuroase până la grota Bigăr, am privit chipul cu o culoare greu de definit al apei, un amestec de verde-gri-albastru cu străluciri metalice, fie de la mineralele din compoziţia ei, fie de la pietrele pe care le răzbate, am inspirat aerul cu adieri reci de toamnă. O atmosferă de prospeţime şi vitalitate ne-a ameţit întreaga fiinţă.

 A trebuit însă să ne luăm rămas-bun de la renumita cascadă, deoarece un alt obiectiv turistic cărăşean era dornic să îşi arate unicitatea şi anume Complexul Mulinologic de la Rudăria, cel mai mare parc mulinologic din România şi din Europa de Sud-Est.