luni, 7 noiembrie 2022

Cascada Iguazu si legenda ei

de Paul Drosu
  In primul rand, ce inseamna numele "Iguazu" si care este originea sa? Este un cuvant care, de fapt, provine din 2 cuvinte ale limbajului bastinasilor indieni guarani, adica (aproximativ) "Y"+"GUAZU", care inseamna "Apa Mare". Limbajul guarani este vorbit pe scara larga in regiune si este, alaturi de spaniola, limba oficiala in Paraguay, dar se mai vorbeste si in tarile vecine: in nord-estul Argentinei, sud-estul Boliviei si sud-vestul Braziliei. Limba Guarani este unica in lume prin faptul ca este, din cate stiu eu, singura limba a unor bastinasi/indigeni dintr-o zona a lumii, care nu a disparut sau dispare incet-incet, ci a fost adoptata si vorbita si de catre "cuceritorii" albi!

Si cum mie imi plac povestile pe care le-am aflat despre locurile minunate din lume prin care am avut bucuria sa ajung, as vrea sa va povestesc si dumneavoastra una dintre frumoasele legende despre cum M'Boi, Sarpele-Zeu a creat minunatele cascade Iguazu:
inaintea sosirii spaniolilor, pamantul din jurul raului care astazi se numeste Iguazu apartinea indienilor Guarani. In fiecare an, acestia sacrificau o frumoasa fata virgina Sarpelui-Zeu care salasuia in raul Iguazu. De mici, aceste fete erau sortite sacrificiului si acest lucru era

sâmbătă, 5 noiembrie 2022

Muzeul Thyseen-Bornemisza din Madrid

 

de Marian Lisu

Avem azi vorbe despre zambile, rebeliuni de îngeri, o dragoste-n oglindă și-o muză ce încântă, indiferent de vremuri.
Nu vă speriați de ciorba cu de toate – e suflul artei ce mi s-a părut demnă de a o pune în valoare, altfel.
Colecția e una dintre cele mai de seamă, poate doar Prado s-o întreacă în zona spaniolă, căci stau degrabă marii maeștri, renascentiști desigur, dar și flamanzi și marile genii cu penel hispanic.
La o scară aproape naturală, găsim pe Hyacinthus și Apollo, în viziunea lui Tiepolo. Venețianul preia un mit al vechilor greci, unul despre iubire, deși subiect tabu și-acum – între bărbați puternici și frumoși, despre o moarte crudă și regrete, dar cu final divin – căci el se va întrupa în flori, în fiecare primăvară ce-o să vină după.
,,Moartea lui Hyacinthus” preia tema antică punând-o în actualitatea secolului italianului (al XVIII-lea), căci jocul antic, cel cu aruncări de discuri, e înlocuit aici de mingi de piatră, lovite cu palete de bărbați potenți.
Se spune că Zefirul deviase traseul proiectilului, căci nu era cu putință ca Apollo să cadă în mrejele unui muritor, chiar dacă era

vineri, 4 noiembrie 2022

Bisericile de lemn din sudul Poloniei


 

de Valentin Oanta

    Bisericile de lemn construite în sudul Poloniei în regiunea cunoscutã sub numele de Polonia Micã reprezintã exemple remarcabile ale tradiţiilor medievale. Au fost concepute folosind tehnica aşezãrii orizontale a buştenilor, comunã în estul Europei încã din Evul Mediu. Stilul îşi are originea la sfârşitul sec. XVI şi a început cu ornamente gotice şi detalii policrome. Forma bisericilor este profund influenţatã de prezenţa greco-catolicã şi ortodoxã în regiune. Unele afişazã planuri de cruci greceşti si cupole tip ceapã, iar cele mai interesante biserici din lemn combinã aceste caracteristici cu forme romane cu nave alungite şi clopotniţe. Aceste lãcaşuri de cult sunt efectiv muzee în aer liber, precum cea vizitatã de mine, la Powroznik lângã cocheta staţiune montanã Nowy Sacz. Aici, preotul paroh îndeplineşte cu har şi misiunea de ghid mãrturisind istoria şi evolutia din vremuri de demult şi pânã azi. La biserica de lemn de lângã Nowy Sacz cel mai uimitor aspect este acela cã nu este folosit niciun element de metal pentru construcţie. Totul este din lemn cu excepţia crucii, paratrãznetului şi stingãtorului de incendii.
Este o zonã de munte foarte frumoasã şi deosebit de interesantã, nu prea departe de România. Vã invit sã o vizitaţi. Nu veţi regreta !






joi, 3 noiembrie 2022

Siracusa - oras al arhitecturii, culturii si frumusetii cadrului natural

de Diana Stoica

    Siracusa este orasul  Siciliei peste care timpul trece fara a-i modifica frumusetea. Pare ca, fiecare an care i se adauga aduce un plus de farmec. In perioada sa de aur, a fost cel mai mare oras al lumii antice. Siracusa si mai ales Insula Ortigia ne ofera posibilitatea nu doar de a ne imagina, ci de a trai atmosfera vremurilor de mult apuse prin urme ale istoriei ramase neclintite de-a lungul timpului, urme ce fac parte din viata de zi cu zi a localnicilor. Astfel, Ortigia este locul unde vechiul ofera armonie noului.
    In urma unei plimbari, piano, piano, cum este obiceiul in Italia si mai ales in sud, se pot admira piatetele in stil baroc clasic, neo-baroc si baroc Sicilian. Acest stil architectural predominant a exprimat triumful Bisericii, al statului si al burgheziei. Intalnim stilul maur si strazi medievale ce au culoarea mierii. Neavand suficienta marmura in insula, au folosit calcar. Inundat de razele soarelui acesta ofera culoarea mierii. Totodata, simtim influenta pescarilor , fiind un oras cu iesire la mare, admiram si frumusetea vaselor de croaziera. Este, asadar un oras al contrastelor intre vechi si nou, traditii, modestie si opulenta.

    
Este al patrulea oras ca numar de locuitori din Sicilia, fiind parte a Patrimoniul Unesco din 2005. De Siracusa se leaga numele mai multor personalitati istorice cu ar fi : Arhimede, Eschil, Euripide, Platon , Tiranul Dionysios, Caravaggio etc, care fie au vizitat.o, au trait ori s-au nascut acolo. Siracusa a fost fondata in sec VIII i.Hr, odata cu venirea coloniilor corintice, care s-au extins catre actuala insula Ortigia (numele provine din grecescul ortyx = prepelita). A fost cucerita, in 212 i.Hr, de romani, mai tarziu a ajungand sub stapanire bizantina, apoi sub stapanire araba (moment in care a inceput declinul). A reinflorit sub dominatie normanda. Cu toate ca a trecut prin mainile mai multor popoare, ele au pastrat urme ale civilizatiei cucerite , iar astazi stau marturie trecerii timpului. Ca exemplu, avem teatrul grec, amfiteatrul roman, cariera de piatra a paradisului, urechia lui Dionysios (reflecta perioada antica), templul lui Apollo (contruit de greci, mostenit mai apoi de romani, bizantini, arabi si normanzi) , ce prezinta succesiunea popoarelor, Piazza Domului (Primaria, Domul, Palatele nobiliare, Biserica Sfintei Lucia, toate in stil baroc sicilian) si fantana Aretusei (a fost motivul intemeierii orasului de catre greci).
    Pentru un plus de farmec si relaxare recomand sa faceti o plimbare pe mare, unde veti admira grotele, coralii in ritmuri de tarantele siciliene si va veti indragosti de culoarea marii. Sau, de ce nu? sa veniti impreuna cu mine pe programul Aventura siciliana. 


luni, 31 octombrie 2022

Villa Adriana din Tivoli - in Patrimoniul Mondial UNESCO

de
Reintoarcerea în minunatul Tivoli a fost o binecuvântare deoarece nu uitasem deloc minunea ce o admirasem mai demult aici – Villa d”Este.

Dar acum ne întoarcem cu mult în istoria locului, în Tibur – pe când valea străbătută de Aniene era în același timp spațiul unde împăratul Hadrian ridicase unul dintre cele mai surprinzătoare monumente imperiale – complexul ce se baza pe principiul creației umane integrate într-un peisaj de poveste, cu chiparosi, pini argintii și măslini rodnici.
Împăratul nu ridicase doar o colosală reședință ci gândise locul ca o imensă oază de relaxare: o imensă piscină înconjurată de statui ce trece în revistă aproape toată mitologia, un teatru în stil grecesc, teatru solar, teatru acvatic (nautic) și multe terme.
Ne ostoim setea de frumos spre înnobilarea sufletului și trupului trecând în revistă zona grădinilor, a fântânilor, a băilor calde sau reci, a stadionului și hipodromului, printre marile temple, prin gimnaziu sau basilică.

Casa pretorului, grandioasa sală a filosofilor, vechile depozite sau cele 100 de magazine (camere destinate trocului cu mărfuri din imperiu sau de oriunde) chiar dacă sunt în ruină impresionează privitorul, oferind o imagine completă și complexă asupra edificiilor gândite pe vreo 35 de hectare, lăsând oricui posibilitatea să-si imagineze ce se întâmpla aici acum aproape două milenii (secolul al II-lea).
Ideile puse în practică provin, se pare, din pasiunea împăratului de a călători în zona elenistică și cea egipteană, iar multe dintre creațiile de aici au inspirat ulterior arhitectura datorită proporțiilor, considerate perfecte.
În muzeul de pe culme se păstrează statui marmorate, mozaic și capiteliuri, resturile coloanelor sau bucăți de friză. După abandonarea locului de către autorități s-au produs dese vandalizări, multe dintre operele expuse fiind ,,împrumutate” de proprietăți private din proximitate.
Jos, pe laturile marii piscine sunt alte artefacte, arcadele rămase și statuile păstrate fiind un alt muzeu, în aer liber de această dată.
Cu toate prăduielile Teatrul Maritim rămâne reper – ideea de preamărire a vieții în raport cu sfârșitul, de neevitat în perspectivă.
Continuăm periplul spre masivele structuri, pe lângă Turnul Rocca Bruna, spre Sala Palatului, unde mai sunt și acum mozaicuri originale și coloane ce susțin arcade. Undeva mai în margine e Templul lui Venus, o structură bine conservată, ce pare o clonă a unui templu circular doric al vechilor greci, căci Afrodita Cnidia (zeița reprezentată) e ca cea din Cnidus (Asia Mică), surprinsă ieșind de la îmbăiere.
Complexul rămâne posterității drept cel mai mare edificiu ce a aparținut unui împărat roman, dar și cu cel mai înalt nivel de exprimare al arhitecturii romane.