vineri, 22 ianuarie 2021

Povestea lui Moise și a Turnurilor Gemene…

de Mircea Poeana

La 11 septembrie 1609, exploratorul și navigatorul englez Henry Hudson a descoperit insula Manhattan care a devenit cea mai dens populată dintre cele cinci cartiere din New York.
La începutul anilor 1960, Minoru Yamasaki, architect de origine japoneza, a construit aici o uimitoare structură - Turnurile Gemene, cu 110 etaje.
În iulie 1991, stăteam în fața World Trade Center și ma simteam ca in Star Trek. Născut și trăit la etajul 9 al unui bloc „baroc-stalinist” mi-am imaginat mulți ani că sunt chiriașul unui “zgârie-nori”.
WTC mi s-a părut o conexiune de neimaginat cu cerul, expresia supremă a dorinței umane de a atinge perfecțiunea. Am fost atât de uimit încât nu am avut curajul nici măcar să intru în acel edificiu lunar.
Eram prea nesemnificativ. Nu aveam experiența si cultura de a pipai sufletul unei capodopere arhitecturale.
Chiar dacă sună ciudat, am avut același sentiment când l-am privit pentru prima oara pe Moise al lui Michelangelo, Alesul, care asa cum spune Cartea Exodului s-a trezit dimineața devreme și a urcat pe muntele Sinai, așa cum poruncise Domnul și a luat în mâini cele doua table de piatră.
Văd eu cele două table ca o Declarație de independență „avant la lettre”, ca o mărturie unică a iubirii lui Dumnezeu pentru creația Sa și pentru poporul Său, ca un cod moral autentic, care afirmă misiunea noastră pe pământ.
Cele două turnuri din Manhattan vor avea pentru totdeauna aceeași semnificație - independența gândirii și a creației, aspirația umană către spații înalte, legamantul perpetuu cu Inaltimile.
Grandoarea și finețea Gemenilor și chipul maiestuos de marmură al lui Moise sunt repere veșnice ale vieții spirituale, dovada indubitabilă că geniul uman nu a murit niciodată, indiferent de cataclismele naturale sau de cele provocate de om.
La 11 septembrie 2001, eram în Delta Dunării. Beam o bere cu o cunoștință și ne uitam la un televizor mut. Un avion a lovit unul dintre Turnuri.
„Acesta este un SF” - mi-am spus și am rugat chelnerul să activeze volumul.
Apoi, un al doilea avion a lovit al doilea turn.
Nu-mi venea să-mi cred ochilor!
Parcă Moise ar fi fost aruncat în aer în milioane și milioane de bucăți pătate de sânge...
4000 de oameni au murit în acea zi. 4000 de oameni nevinovați - bărbați, femei, mame, tați, soții, soți, fii, fiice ...
Nu există suficiente lacrimi în lume pentru a le plânge sufletele.
Nu există suficiente table de piatra pentru a le scrie numele.
După prăbușirea turnurilor, ofiterii de politie Gerald Kane și Peter Friscia au observat că marele drapel american, de pe unul dintre turnuri, a fost aruncat de suflul exploziei pe un stalp de electricitate. Pompierii au ridicat o scară si Friscia s-a urcat în vârf și a recuperat steagul.
Acest stIndard american a fost purtat în spațiul cosmic de catre Naveta Endeavour.
Povestea lui Moise și a Turnurilor Gemene…
O poveste despre îndrăznețul spirit uman care nu poate fi zdrobit.
“And the rocket's red glare, the bombs bursting in air,
Gave proof through the night that our flag was still there!”
O poveste care va dainui atâta timp cât va vietui spiritul libertatii...


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu