vineri, 5 noiembrie 2021

Bratislava - un oras al tihnei!

 de Ioan Laslo
Am ajuns de multe ori la Bratislava, insa mereu in drum spre Praga, astfel ca, de fiecare data m-am limitat la a vizita zona castelului si contra- cronometru, la o fuga spre orasul de jos. Cand am avut ocazia insa sa poposesc pentru mai multe zile in capitala Slovaciei, mi-am dat seama cat de mult am pierdut anterior. Pentru ca orasul are o tihna a lui, pe care nu o poti percepe in fuga. Daca ai timp, orasul- vechi te vrajeste: te simti luat de mana si dus inapoi in timp. Nu am sa insist pe evenimentul care mi-a prilejuit cele cateva zile la Bratislava, ci am sa insist pe relaxarea traita in acele zile. 
          Orice plimbare in orasul vechi incepe la
  
Poarta Sfantului Mihail (Michalska brana), singura care de altfel rezista inca din
secolul al XIV-lea. Turnul de deasupra ofera o imagine superba asupra zonei (cea din Hrad, este mult prea panoramica pentru a admira orasul vechi), iar daca sunteti pasionati de arme medievale, trebuie neaparat sa urcati . Daca nu, ramaneti cu privelistea, care este extraordinara. Continuand plimbarea pe Michalska, treceti pe langa greu vizibila Capela a Sfintei Ecaterina (intrati ca merita!), biblioteca universitatii gazduita de vechea cladire a Camerii Regale Maghiare, Palatul lui Leopold si Pauli, locul unde a debutat la doar 9 ani Franz Liszt si Palatul Maresalului Palffy (unde a concertat Mozart). In apropiere se afla Academia de Arte Frumoase, Palatul Rokokovy (in stil rococo,dupa cum ii spune si numele), iar in apropiere se afla catedrala unde au fost incoronati intre 1563 si 1830 multi dintre regii Ungariei : Catedrala Sfantul Martin. Nu trebuie sa iesiti din centrul vechi inainte de a poposi in Hlavne Namestie (Piata Principala), dominata de Primaria veche (Staromestka radnica) si o multime de case vechi incantatoare. E simplu in acel moment sa te transpui in timp si sa-ti imaginezi o parada medievala sau o executie publica. Astazi atmosfera este mult mai calma si terasele te imbie la relaxare. Iar daca se lasa seara, cluburile din zona, de diverse categorii, te imbie la buna-dispozitie. Slovacii, ca si prietenii lor cehii, sunt mari consumatori de bere, Pilsener Urquel sau Slaty Bazant fiind de preferat.
   Desigur, Bratislava are si o parte moderna, deschisa parca de controversatul pod de peste Dunare (necesar pentru accesul facil in oras, dar pentru construirea caruia s-a distrus o mare parte dintre vestigiile din apropiere), si este dominata de vestitul Castel (Hrad) care domina zona si gazduieste azi expozitiile Muzeului National Slovac. Se pare ca, in castel, insasi imparateasa Maria Tereza a tinut la pastrare bijuteriile coroanei. Dar Camera de Tortura si Turnul Foamei ne amintesc fapul ca el a fost folosit si ca loc de detentie. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu