joi, 26 noiembrie 2020

The Merseyside Maritime Museum din Liverpool


 de Marian Lisu

The Merseyside Maritime Museum in Liverpool, with the International Slavery Museums

Secolele trecute marcau ridicarea unor noi imperii, unele cu stăpâniri ,,peste mări”. Dar ce motivase ascensiunea rapidă și cum se putea sătura gurile avide ale cârmuitorilor și camarilei?!?!
Evident că nu munca asiduă - ci comerțul cu scalvi, căci Africa Neagră (zona costieră din partea centrală sau de Vest) fiind furnizorul ideal. Deși motivat ca fenomen economic, având ca temei nevoia acută de forță de muncă ieftină și vastă, proprietarii plantațiilor (de bumbac, de cafea, de trestie, de cacao) ofereau bunurile obținute cu preț de nimic, cum erau dealtfel evaluate și viețile sclavilor.
Procedeul era oarecum necunoscut populației de rând, căci locuitorii din zona Merseyside vedeau că pleacă corăbiile cu arme și se întorceau cu bumbac, ori alte mărfuri de negăsit pe Bătrânul Continent.
Lipsea din ecuație omul fără statut, căci corăbiile sunt modificate nu pentru marfă ci pentru comerțul cu sclavi. Cum bolile continentului african erau letale celor care nu trecuseră testul rezistenței la malarie, febră galbenă, etc. se trece rapid a o nouă stratagemă – nici măcar nu se mai aleargă după populațiile locale ci se face troc cu cei cu care se negociase pe-acolo (o pușcă era de regulă echivalentul unui sclav bun). Poate tocmai din acest motiv au rămas reminescențe și acum în zonele Africii unde sunt grupări paramilitare sau miliții ce au inclusiv minori înarmați, ce consideră că forța brută este cea care guvernează locul.
Poți înțelege facil cum a evoluat rapid o anumită țară europeană urmărind ponderea pe care a deținut-o în zona exploatată, dar cum se mai putea justifica lipsa de suflet a stăpânilor din Lumea Nouă, cei care impuseseră prin lege principul brutal ,,Partus sequitur ventrem” – născuții lor devin automat sclavii stăpânului.
Pentru a ne aduce mai în actualitate, dar tot cu prezentarea prin galeriile vaste a unor evenimente tragice, trecem în revistă memorialul Titanic-ului, cu elemente recuperate, tipăritura epocii și multe reprezentări (inclusiv machete), dar și cea a războaielor mondiale, cu accent pe cel secund, când portul a suferit major.
Pentru acuratețe, în măruntaiele galeriilor, au fost amenajate zone care te întorc în atmosfera în care zona danelor forfotea de activități comerciale, deci o experiență de neuitat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu