duminică, 20 decembrie 2020

Americanii si... traditia


de Valentin Oanta

Într-una din vizitele mele in SUA am avut privilegiul de a vizita rezervațiile de indieni ameridieni Chaubunagunmang în comitatul Worcester și Plymouth Plantation de lângă Plymouth Massaciusets. Aici a ancorat pentru prima dată corabia My Flower cu primii pelerini care au întemeiat o așezare permanentă pe teritoriul american.

Am văzut pe viu istoria "pieilor roșii", modul lor de viață din vechime. Concret: modul de organizare a locuinței(cort mare cu focul sacru in mijloc, construcția pirogilor cu ajutorul focului pentru îndepărtarea lemnului din mijlocul buștenilor imenși, confecționarea armelor pentru vânat, pescuit și luptă, educarea copiilor pentru viața ( școala altfel ) etc.
Am observat un document, o scrisoare veche a unui șef de trib adresată președintelui SUA de la acea vreme, un răspuns la cererea acestuia de a cumpăra pământurile indienilor. Este emoționantă. Am cerut o copie și nu am fost refuzat ci amânat. Am dat adresa și am avut surpriza să primesc paginile solicitate. Scrisoarea este destul de lungă, dar esența este refuzul politicos. Motivația constă în : În aceste pământuri sunt înmormântați strămoșii noștri. Sunt sacre, din ele ne tragem, în ele ne întoarcem. Ele ne dau hrana cea de toate zilele, ne învață să trăim și să ne bucurăm că existăm. Aici am învățat tot ce știm, aici ne-am bucurat și ne-am întristat. Am încercat să le apărăm de voi cum am putut. Nu înțelegem să fim alungați, din puținul ce ne-a rămas.
Este răspunsul demn al unui șef de trib, care ar fi putut ușor să accepte mita oferită pentru persoana sa. Cinste lui!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu