de Marian Lisu
În capatul opus Basilicii San-Marco, traversând o piață plină de măști de carnaval, aflăm intrarea în palatul ce adăpostește Muzeul Correr. Pentru o imagine cât mai completă asupra istoriei Republicii Venețiene, a-i înțelege mărirea și decăderea, intrăm aici înainte de a vedea Palatul Dogilor. Pinacoteca - galerii în care stau marii artiști, în special cei de prin școala venețiană (cea veche cu influențe bizantine), iar opere de-acum cinci veacuri dau măsura grandorii autorilor. Pictura gotică are accente laice, dar profanul te cucerește prin frumoasele scene ale vieții cotidiene, de la vederile generale cu palazoo, la podurile venețiene sau la petrecerile somptuoase (carnavalurile de mai târziu). Sunt reproduse scene din viața cotidiană ale bogatelor familii, zilele când visteriile erau atat pline, de dădeau pe-afară, iar cei înstăriți aruncau, la propriu, bani de aur, milogilor. Sărbătorile le erau deschise de parade navale, fără de sfârșit, înțoliți în straie împopoțonate, cu alaiuri, ce petreceau până la ora dimineții. Avem ocazia să bucurăm privirea, cu machetele navelor, în special din cele militare, care se meștereau aproape, în Arsenale, zona secretă a cărei hartă a fost unul din cele mai strașnice secrete păzite pe-atunci, și-acum.
În camerele imperiale admirăm decoruri interioare, de un lux exacerbat, aici a locuit luni bune și cuplul împărătesc – Sissi și Franz Joseph, printre decoruri inspirate din mitologie greco-romană. Colecția Canova, cu piese rare (sculptură și pictură),o admirăm în camerele neo-clasice. Statui de zeități, înghesuite laolaltă, te reintorc temporal în lumea romană, cu multe influențe din zona greacă veche. Hărți, globuri pământești cu lumea-nchipuită pe atunci, drapele de luptă, modele cu dichis al primelor gondole – imaginea complexă a unei Serenissime în ascensiune, ca o istorie rapidă a nașterii unei puteri navale de temut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu